Diğer

• Süleyman PİSKİN
  • Özer Arican

Dermatoz 2013;4(1):7-11

Vitiligo herhangi bir yaşta ortaya çıkabilen, melanosit yıkımı ile karakterize, kazanılmış bir deri hastalığıdır. Bu çalışmamızda, vitiligolu hastalarda, hastalığın etyolojisinde veya tetiklenmesinde rol oynadığı düşünülen psikiyatrik hastalıkların sıklığını ve tiplerini belirlemeyi amaçladık.

Gereç ve Yöntemler:

Ocak 2006-Ocak 2011 tarihleri arasında, Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Deri ve Zührevi Hastalıkları Anabilim Dalı polikliniğinde vitiligo tanısıyla takip edilip, psikiyatri tarafından konsülte edilmiş olan hastalardan 127’sinin geriye dönük olarak psikiyatrik muayene sonuçları değerlendirildi.

Çalışmaya dahil edilen 127 hastadan 65’i (%51.2) kadın, 62’si (%48.8) erkekti. Hastaların yaş ortalaması 35.1 (12- 65) olarak bulundu. Psikopatoloji saptanan hastaların sayısı 58 iken (%45.7), bunlar sırasıyla; depresyon (%46.6), anksiyete bozukluğu (%25.9), uyum bozukluğu (%13.8), obsesif-kompulsif bozukluk (%5.2), distimik bozukluk (%3.4), panik atak (%3.4) ve konversiyon bozukluğu (%1.7) tanılarını almıştı.

Hastaların yarıya yakınında (%45.7) psikiyatrik komorbidite saptandı. Depresyon ve anksiyete bozukluğu en sık görülen psikiyatrik hastalıklardı. Psikiyatrik komorbiditelerin vitiligoya mı bağlı geliştiği yoksa vitiligo için bir yatkınlık mı yarattığı henüz netlik kazanmamakla birlikte bu sonuçlar, vitiligolu hastaların bu açıdan yakından takip edilmesinin gerektiğini düşündürmektedir.

Anahtar Kelimeler: Vitiligo, psikiyatrik muayene, psikopatoloji