Akneli Hastalarda Kaşıntı

• Özge KAYA
  • Lütfi Saltuk DEMİR

Dermatoz 2010;1(2):0-0

Akne hastalarında kaşıntı şikayeti olduğu bildirilmiştir. Bu çalışmada aknesi olan öğrencilerde kaşıntı sıklığını ve şiddetini belirlemeyi ve kaşıntı şiddetini etkileyen faktörleri değerlendirmeyi hedefledik.

Gereç ve Yöntemler:

Çalışma şehir merkezimizde bulunan bir liseye devam eden öğrenciler arasında yapıldı. Bütün öğrenciler başlangıçta bir klinisyen tarafından muayene edildi ve sonrasında öğrencilerden demografik ve klinik özelliklerle ilgili bir form doldurmaları istendi. Akne şiddeti, kaşıntı yoğunluğu ve kaşıntı ile bağlantılı faktörler değerlendirildi.

Çalışmaya aknesi olan toplam 161 (ortalama yaş 16.1 ± 0.9 yıl) öğrenci alındı. Akne lezyonu olan hastaların yaklaşık yarısında (%42.2) kaşıntı vardı ve bunların 42 (%61.8)’si erkek, 26 (%38.2)’sı kız öğrenci idi. Hafif, orta ve ağır aknesi olan hastaların görsel analog skoruna göre ortalama kaşıntı şiddetleri sırası ile 3.08 ± 1.36, 3.58 ± 1.39 ve 6.67 ± 1.75 olarak kaydedildi. Aknede kaşıntı şiddetini arttıran faktörler stres (%98.2), terleme (%72.1), fiziksel aktivite (%88.2), yorgunluk (%100), sıcak (%54.4) ve gıda (%79.4) olarak belirlendi. Anksiyete ve depresyon semptomları olan hastaların akne lezyonlarında %78.6 ve %87.5 oranında kaşıntı şikayeti mevcuttu. Akne için topikal ve sistemik tedavi alan hastaların %73.7’sinde kaşıntı şikayetinin tamamen geçtiği kaydedildi.

Akne lezyonlarında kaşıntı sık bulunabilen bir özelliktir. Akne hastalarında kaşıntının diğer kaşıntılı dermatozlarda olduğu gibi stres ve diğer psikososyal problemleri tetiklediği söylenebilir. Ayrıca topikal veya sistemik akne tedavisi ile kaşıntı şikayetinde gerileme olabilir.

Anahtar Kelimeler: Akne Vulgaris; Kaşıntı; Anksiyete, Adolesan